Norra the explorer – Sodexo

För några veckor sen skapades en enkät av matrådet angående skolmaten, och vad som kan förbättras. Länken till denna och delar av svaren publicerades på instagramkontot ‘sodexohatare’, där vi fick se att endast 6,3% av eleverna äter alltid i matsalen. För att få bättre insyn i vad som faktiskt orsakar detta och de möjliga åtgärderna har vi intervjuat personen bakom det i skolan välkända instagramkontot @sodexohatare.

 

Vad fick dig att starta kontot?
─ Inledningsvis startades kontot för skojs skull, lite som en rebellisk handling men sen blev det mer allvarligt när jag insåg att människor inte bara ogillade maten, utan att de faktiskt ”tagit skada” av den. Hörde om ett par som blivit magsjuka på grund av maten och jag har under tiden som kontot existerat fått in flera bilder och berättelser om vad som faktiskt hittas i maten.

Jag tänkte ta bort kontot efter en vecka, för att syftet var (bortsett från rebell-handlingen) att det skulle fungera lite som intresseanmälan. Som för att kolla vad människor faktiskt tyckte om maten och kolla om jag kunde göra något åt det. Men efter att ha fått in bilder på grus, insekter och plast i maten, på mögel och på metallbitar som har hittats i grytorna (hur sjukt?) så har kontot levt vidare.

 

Vad är ditt mål med kontot?
─ Som sagt så var tanken att jag skulle få en bild av vad människor tyckte om Sodexo. Nu har jag fått både en ännu skevare bild av företaget men även en plattform att göra skillnad på. Jag har samarbetat med ett nyskapat matråd på Norra Real och har, tro det eller ej, haft möten med Sodexos kommunikationsansvariga för att berätta om hur situationen faktiskt ser ut.

Maten är inte bara äcklig utan faktiskt i flera fall oätbar. De lyssnade och var jättesnälla, klart att de inte vill servera oätlig mat (trots att det kanske verkar så ibland…). Efter första mötet så förflyttades t.ex delar av salladsbordet mot vatten/äppeldryckskranen för att minska köerna.

Just nu håller matrådet och jag på att sammanställda en nygjord enkät och kämpar för att få pastasallader varje lunch utöver den varma maten som vi har. Visste ni att mer än 50% av eleverna som svarade på enkäten äter lunch ute mer än en gång i månaden för att maten inte är god, ätbar eller på grund av långa köer?
Kort och gott: målet är att faktiskt göra skillnad, vilket jag redan har gjort!

 

Är det Sodexo som företag du inte gillar, eller är det bara maten de serverar?
─ Som tidigare nämnt så är det maten som är problemet. Jag är inte en bortskämd snorunge (som många tror) som inte klarar av äcklig mat. Jag är student, det är klart att jag har lärt mig att äta allt? Problemet är alltså att maten inte är hälsosam.

Jag är troligtvis mer paranoid än många andra på grund av att jag verkligen har sett hur många inskickade bilder som helst på gruskorn, myror, plast, hår, metall (you name it) i maten. Mår dåligt varje gång jag äter för vet inte vad som finns i och hoppar därför av lunchen flera gånger i veckan.

Jag ogillade företaget också i början, jag kallar mig ju trots allt ”sodexohatare”, men efter möten med både personal och kommunikationsansvariga från företaget har bilden förändrats. De vill ändå förbättra sig!
Jag vill tillägga att jag verkligen inte hatar eller ogillar personalen! Rektor Skog kom till min mentorstid och skällde ut mig för detta, men jag menar inte att uppröra personalen alls! De är jätteduktiga och trevliga, har pratat lite med Nilo och hon är superhärlig!

 

Varför tror du att vi bytte till Sodexo?
─ Det har under våra möten kommit fram att allt är en pengafråga. Visste ni att frukten som tilläggsval skulle kosta skolan 150 000 kronor per år? Om jag har förstått det rätt så har pengarna istället hamnat på en extra lärare. Skolan måste även välja den billigaste leverantören då Norra Real är statligt ägd och att Sodexo är billigast har framgått ganska tydligt på matkvaliteten…

 

Tycker du att maten har förbättrats sen skolstarten, eller att den är på samma nivå?
─ Den har helt klart förbättras! Redan efter första mötet så gjordes ändringar. Sen betyder detta nödvändigtvis inte att det är bra, men jag gör mitt bästa.

 

Vilka förändringar tycker du borde göras för att det ska bli ännu bättre?
─ Jag har en lång lista, så jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Jag tycker att pastasallader är en bra början, detta kan minska köerna (om man har bråttom kan man gå bort till det separata salladsbordet och ta detta). Pastasallad är även en ganska svår grej att misslyckas med (till och med för Sodexo)…

Annars önskar jag att rektorerna hade kunnat lyssna på oss och faktiskt informera tydligare om varför de valde Sodexo. Anledningen till att jag vet varför är bara för att jag har startat ett instagramkonto och börjat samarbeta med matrådet, annars hade jag typ startat ett hatkonto mot rektorerna också…

 

Varför hatar du Sodexo? Har hört att ganska många är nöjda med det!
─ Har hört att ganska många är missnöjda med Sodexo också. Har trots allt mer än tusen följare. Kontot @sodexolover har väl typ trettio stycken? Tycker bara att det var ett onödigt byte med matleverantören. Vi klarade oss väl bra med Klein’s Kitchen? Liksom, you do you Sodexo, men inte när jag drabbas av det?

Vill tillägga att om ni har förslag på hur Sodexo kan förbättras (bortsett från alla 180 som i enkäten skrev ”byt leverantör” för det är tyvärr inte möjligt pga kontrakt…) så DMa mig på instagram, så för jag önskemålen vidare!

 

—-Faktaruta om Sodexo—-

  • Sodexo grundades 1966 av Pierre Bellon i Marseille, Frankrike
  • Sodexo beskriver sin mission som att:
    • Förbättra livskvaliteten för våra medarbetare och alla som tar del av vår service.
    • Att bidra till den ekonomiska, sociala och miljömässiga utvecklingen i de städer, regioner och länder där vi är verksamma.
  • I Norden har Sodexo verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland och 11 000 medarbetare.